fbpx

Porsche akan mula operasi CKD di Malaysia tahun depan, pertama di luar Eropah!

porsche taycan sepang

BERITA tergempar! Porsche secara rasmi mengumumkan bahawa mereka akan memulakan operasi CKD (pemasangan tempatan) di Malaysia. Kilang ini difahamkan akan menjadi yang pertama di luar Jerman!

Menurut Porsche, langkah ini dalam mengukuhkan kehadiran mereka di pasaran-pasaran membangun di rantau Asia Tenggara yang memperlihatkan perkembangan meyakinkan.

Operasi CKD ini akan dijalankan oleh rakan niaga Porsche di sini iaitu Sime Darby, yang merupakan pengimport dan pengedar rasmi jenama itu di Malaysia (Sime Darby Auto Performance atau SDAP).

Pada masa ini, jenama-jenama CKD di bawah Sime Darby Motors adalah BMW, MINI, Mazda dan Hyundai yang mempunyai kompleks fasiliti di Kulim, Kedah.

Buat masa ini, Porsche tidak mendedahkan secara spesifik model mana dahulu yang akan dipasang di sini, tetapi mereka berkata, “kenderaan itu akan disesuaikan khas dengan piawaian tempatan dan akan didapati di Malaysia sahaja.”

Menurut hemat kami, SUV akan menjadi model pertama untuk operasi CKD ini, mungkin Cayenne atau Macan. Walaubagaimanapun, pasti lebih menarik jika ada pemasangan model sports seperti 911 atau 718 Boxster/Cayman.

“Kami bertuah kerana dengan perancangan yang teliti, kilang-kilang sedia ada kami lebih dari mampu untuk memenuhi kehendak semasa dan masa depan kereta-kereta kami,” kata Albrecht Reimold, ahli lembaga eksekutif pengeluaran dan logistik di Porsche.

Sementara itu, Detlev von Platen, ahli lembaga eksekutif bahagian jualan dan pemasaran Porsche berkata, “Malaysia dan keseluruhan ASEAN ialah satu rantau dengan potensi besar dan kami tidak sabar untuk menyerahkan model CKD pertama kepada pelanggan kami tahun depan.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved