fbpx

Tiada lagi Petronas dan SIC dalam pasukan SRT, bakal bergerak solo tahun depan?

UJIAN PRA MUSIM MOTOGP 2020
Gambar oleh: Malay Mail

SELEPAS Petronas menamatkan kerjasama sebagai penaja Sepang Racing Team (SRT), disahkan Litar Antarabangsa Sepang (SIC) juga akan mengikut jejak langkah syarikat petroleum negara itu.

Perkembangan itu diumumkan sendiri Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Azhan Shafriman Hanif dalam satu sidang media.

Menurut Shafriman, SRT atau Sepang Racing Team akan bergerak secara bersendirian bermula musim 2022 dan perkara berkenaan sudah diputuskan menerusi perbincangan dengan Prinsipal SRT, Datuk Razlan Razali.

“Pada tahun depan, pasukan yang ada sekarang bawah Datuk Razlan akan bergerak secara persendirian dan SIC tidak akan menyokong lagi pasukan berkenaan selepas ini,” kata Shafriman.

“Ini bermakna pasukan SRT akan bergerak asing daripada SIC. Jadi SIC tidak ada pasukan di MotoGP pada tahun depan. Mungkin akan ada proses penjenamaan semula tetapi ia masih dalam perbincangan,” tambahnya.

Petronas mengambil keputusan untuk tidak menyambung kontrak selaku penaja utama SRT selepas mula bekerjasama pada 2018 dalam saingan Moto2 dan Moto3.

Ia kemudian disusuli dengan penubuhan pasukan yang beraksi di kelas elit, MotoGP sebagai pasukan satelit Yamaha iaitu Petronas Yamaha SRT pada 2019. Mereka menggunakan khidmat pelumba Fabio Quartararo serta juara dunia Moto2 2017, Franco Morbidelli.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved