fbpx

Miliki tahap keselamatan tertinggi, KLIA dan LTAK terima akreditasi AHA

Malaysia Airlines Berhad memiliki pesawat canggih dan sentiasa dipantau rapi demi keselamatan penumpang dan anak kapal. - Foto ihsan Malay Mail
Malaysia Airlines Berhad memiliki pesawat canggih dan sentiasa dipantau rapi demi keselamatan penumpang dan anak kapal. - Foto ihsan Malay Mail

LAPANGAN Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) menerima Akreditasi Kesihatan Lapangan Terbang (AHA) daripada Majlis Lapangan Terbang Antarabangsa (ACI).

Akreditasi itu menjadi bukti komitmen berterusan pengendali lapangan terbang tersebut yang sentiasa memastikan tahap keselamatan berada pada tahap tertinggi.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malaysia Airports Datuk Mohd Shukrie Mohd Salleh berkata, akreditasi itu diharap terus memberi keyakinan kepada penumpang.

“Antara ciri-ciri baharu yang akan diperkenalkan oleh KLIA tahun ini, sebagai contoh, adalah pelaksanaan inisiatif token tunggal yang menggunakan teknologi pengecaman wajah bagi pergerakan perjalanan penumpang tanpa sentuh.

“Ini adalah sumbangan kami bagi mengembalikan keyakinan terhadap perjalanan udara dan mempercepatkan lagi pemulihan,” katanya.

Terdapat empat lagi lagi lapangan terbang di Malaysia masih sedang dinilai untuk akreditasikan.

Ia adalah Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi dan Lapangan Terbang Subang.

Sementara itu, Lapangan Terbang Antarabangsa Istanbul Sabiha Gokcen Malaysia Airports juga telah menerima akreditasi sama awal tahun ini.

ACI Asia-Pasifik berkata akreditasi itu akan berfungsi sebagai jaminan bahawa lapangan terbang terbabit melaksanakan langkah keselamatan diktiraf antarabangsa.

Program AHA ditumpukan kepada prosedur dan langkah-langkah kesihatan yang dipraktiskan oleh lapangan terbang.

Menerusi akreditasi, lapangan terbang dapat mempamerkan amalan keselamatan secara mantap dan dapat dinilai.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved