fbpx

Kelajuan maksimum cecah 250km/j, Hyundai Elantra N bakal jadi rebutan?

Elantra N menjanjikan kepuasan pemanduan untuk pencinta kelajuan. - Foto ihsan Hyundai
Elantra N menjanjikan kepuasan pemanduan untuk pencinta kelajuan. - Foto ihsan Hyundai

SEJAK ditubuhkan beberapa tahun lalu, divisyen Hyundai N telah ‘melahirkan’ beberapa model berprestasi tinggi antaranya i30 N, Veloster N, i30 Fastback N, i20 N, dan Kona N.

Kini, terdapat satu lagi model yang akan menyertai Hyundai N iaitu Elantra N.

Sedan ini dilihat mengekalkan ‘resepi’ digunakan jentera N yang lain iaitu enjin turbo, casis dipertingkatkan dan penggayaan agresif.

Bersesaran 2.0-liter dengan empat silinder yang disusun selari, enjin tersebut menghasilkan 280 PS dan tork maksimum 392 Nm.

Gabungan transmisi klac berkembar lapan kelajuan, N Grin Shift (NGS) meningkatkan kuasa sehingga 290 PS untuk 20 saat serta Launch Control membolehkan Elantra N memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam hanya 5.3 saat.

Ia juga boleh mencapai kelajuan maksimum 250 km/j!!!

Gaya topi keledar pelumba – Foto ihsan Hyundai

Prestasi Luar Biasa

Prestasi model ini diserlahkan lagi menerusi ciri seperti Limited Slip Differential elektronik (e-LSD) pada gandar hadapan.

Selain itu, terdapat juga fungsi N Power Shift untuk penukaran gear lebih cepat dan N Track Sense Shift yang dihasilkan khas untuk beraksi di litar lumba.

Turut disertakan sistem Variable Exhaust Valve System  dan N Sound Equalizer yang membolehkan pemandu mengubah suai bunyi enjin mengikut cita rasa sendiri.

Pengguna lebih gemar menukar gear sendiri boleh mendapatkan versi transmisi manual enam kelajuan.

Namun, versi ini tidak mempunyai NGS, NPS dan NTS. Sebaliknya, ia mendapat teknologi pemadanan rev.

Untuk casis pula, Hyundai menaruhkan sistem suspensi elektronik generasi kedua yang mempunyai daya redaman berbeza mengikut kelajuan, input pemandu, kondisi jalan dan mod pemanduan.

Sistem stereng R-MDPS pula memberikan tindak balas stereng yang lebih tepat ketika mengambil selekoh.

Bagaimana pula dengan sistem brek?

Model ini didatangkan dengan cakera berukuran 360 mm yang lebih tahan haba.

Panduan udara yang diinspirasikan dari sukan permotoran berfungsi untuk mengalirkan udara ke arah cakera dan angkup bagi memastikan suhu kekal di tahap yang optimum.

Prestasi luar biasa. – Foto ihsan Hyundai

Gaya Topi Keledar Pelumba

Bahagian hadapan Elantra N dikatakan mengambil inspirasi daripada topi keledar pelumba, manakala ‘lip spoiler’ membuatkan ia kelihatan lebih rendah.

Kit badan ini bukan untuk gaya semata-mata kerana menurut Hyundai, spoiler dan peresap belakang membantu mengawal aliran udara.

Imej sedan ini dilengkapkan oleh rim 19 inci yang dipadankan dengan tayar Michelin Pilot Sport 4S.

Ruang dalaman turut tampil sporty dengan adanya tempat duduk ‘bucket’ yang diletakkan 10 mm lebih rendah, pedal logam dan pelbagai lagi elemen N.

Apa yang menarik, sedan ini didatangkan dengan sistem infotainmen khas yang memberikan akses kepada maklumat seperti suhu minyak, suhu bendalir penyejuk, tekanan pengecas turbo dan pelbagai lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved